Montering av bogpropeller på Minna II Hallberg Rassey Monsun 31 nr 446
Val av storlek och fabrikat.
Efter samtal med expert på Hallberg Rassey fick jag rådet att minsta storlek borde vara
4 hk (3 Kw) och det innebar en tunnel med invändigt mått 185 mm
Valet stog mellan Lewmar och Sleipner men slumpen avgjorde. Jag råkade vara i Täby
en kväll när SeaSea hade 25% på alla varor så det blev en Lewmar 185 TT
Att köpa grejor går nog bra
Men sen! någonstans här under ska bogpropellern sitta
Ut med allt löst
Inredningen var rejält gjort mässingskruvar som inte gick att lossa och allt fastplastat
mot skrovet tur det finns verktyg till allt med en Fein multimaster gick det att såga av
skruvarna och även såga loss sidorna från skrovet
Ungefär där ribborna ligger skulle bli en bra plats för tunneln
Ett första hål i båten pilothål för att ha som utgångspunkt för mätningar på utsidan
Här har jag ävet tagit bort mellanväggen mot vattentanken, plastningen till den
var ovanpå skrovets gelcoat och det måste vara plastrent när tunneln ska plastas
fast. Nu fick jag även större yta för att fästa och plasta in tunneln.
Steg 1 i håltagning
Hur skulle jag gå tillväga? stannade för att använda en fräs. En gammal axel kom till
användning svetsade ett fäste till fräsen och gjorde ett prov på en gammal högtalarlåda
Först ett 6 mm hål med en lång borr därefter ett 35 mm hål för axeln hylsborr med
6 mm borren son styrning gäller att inte borra igenom helt så man tappar styrningen
Stoppa in axeln med fräs i hålen och snurra försiktigt runt spara lite så att inte
styrningen till axeln försvinner
Mätning
Ett 6 mm hål skulle borras på var sin sida av skrovet. Mätning en ståltråd fäst i en
centrumpunkt fram i båten samt till ett skjutmått för att få rätt vinkel tvärsöver samt mätning från en
punkt under kölen för att få rätt i höjdled. (många mätningar och funderande innan
borren kom fram.
Axeln i läge dags att fräsa upp hålen
Två hål i båten och en trumma som passar
Nu börjar hundgörat, slipningen. Det blir ett fint vitt damm som tränger in och fastnar
överallt. men det måste göras
Så här ser det ut efter flera filterbyten i andningsmasken Det var ett inplastat fäste
för ett ekolod i botten det måste också slipas bort klart på den här bilden
lite finslipning kvar
Viktigt med ett bra andningsskydd men svårt med skydd för ögonen
Trumman ska passas in För vattenströmningen är det viktiga att inte bakkanten på
trumman kommer utanför strömlinjen (ungefär parallellt med båten) Tanken från
början var att slipa in bakkanten, men det skulle bli en stor öppning som skulle
plastas igen så det blev en kombination en läpp på framkanten och en liten inslipning
på bakkanten.
Även tunneln måste slipas så att den blanka ytan försvinner jag borrade även hålen
för monteringen av drevet innan plastningen
Viktigt att hålen kommer i linje med tunneln för att inte propellern ska ta i sidorna
på tunneln
Det är vinter och kallt för att kunna plasta måste en bit av båten byggas in med
öppningsbara luckor i sidled
Temperaturstyrning för plastningsjobb länk kräver lösenord
Snart dags för att börja med att plasta fast tunneln
Några saker jag har fått lära mig, rengöring av plasten väldigt viktig slipa till plastrent
men använd inga kemikalier för att tvätta inte ens aceton det gör att ytan blir slätare
lika med sämre vidhäftning. Efter varje omgång med plastning där plasten fått härda
måste ytan slipas, ruggas upp. Anledningen är att det av miljöskäl blandas i parafin
i plasten och paraffinet kryper upp till ytan när plasten härdar vilket ger dåligt fäste
för nästa varv. Lägg gärna flera varv glasfiber och plast samtidigt, upp till fem varv
det ska ge starkare konstruktion och mindre plast mellan varven.
Börjar med att plasta fast ett rör som ska fungera som dränering samt genomföring
för slang från vattentank. Blandat plast och riven glasfiber.
Uppbyggt och klart för montering av tunneln
Tunneln på plats och tejpen håller plastspacklet inifrån
på plats så blev det.
Från insidan
Nu ska det plastas 5 varv med plast och glasfiber utvändigt och c:a 15 varv invändigt
Plasta-slipa Plasta-slipa Plasta-slipa Plasta-slipa Plasta-slipa Plasta-slipa
kom ihåg att använda mask med gasfilter ångorna är inte så nyttiga. Halvvägs
Inplastningen av tunneln är klar återstår lite finish och målning epoxi på
utsidan innan montering
Så här ser det ut från utsidan
Plasten ska få efterhärda ett tag innan målning, ett litet mellanstick plast
är ett bra material se här ett monster
när man plastat igen gapet och ögonen och vänt på den
så blev det så här. en ny plats för kompassen
Åter till jobbet 6 varv med epoxiprimer
Snart dags för montering av växelhus men först lite inombords
inredningen ska tillbaka och plastas fast och plasten målas
med gelcoat. Här är mellanväggen på plats.
Växelhus och proppeller på plats
Då jobbar man med plast och montering så ska man gömma bort alltihop otacksamt!
men det är väl funktionen som är det viktiga. Dags för gömma bort det som gjorts hittills.
Sidor gamla och nya ska tillbaka och plastas fast. Det måste ju passa med gamla inredningen dynor mm.
Att tänka på "servicevänligt" lätt att ta bort luckor för att komma åt motor och el
exempelvis för att byta brytpinne eller säkringar.
stående lucka lös. bottenlucka lös, topplucka lös, låser stående lucka
Utvändigt klar för fortsatt bottenmålning
På insidan är det dags att börja med eljobbet.
En liten oansenlig panel är vad som syns av en vinters arbete
Ett nytt batteri "AGM" som även ska fungera som startbatteri.
Nu var det klart och allt fungerade, återstår att se hur det fungerar i sjömanshavet..
Ingen bild men bogpropellern fungerar fantastiskt bra mycket starkare än jag trodde
Ett lyft (i sidled) för en Monsun 31 nu är man herre över båten i alla lägen.